Foodservice in Nederland

De foodservice-industrie, in de Verenigde Staten en in heel Europa, heeft de afgelopen tien jaar een toename van groei en werkgelegenheid gekend. Naarmate de concurrentie van franchisevestigingen toeneemt, hebben bestaande exploitanten nieuwe strategieën ontwikkeld om relevant te blijven op een zeer concurrerende markt. Veel franchises willen uitbreiden door bestaande operators over te nemen, en sommige gaan zelfs internationaal. Om te gedijen in deze moeilijke economische tijden, moeten bedrijven een concurrentievoordeel behouden om personeel van topkwaliteit aan te trekken en te behouden. Een belangrijk ingrediënt voor een succesvolle foodservice-operatie is effectieve training.

Effectieve training kan het verschil maken tussen succes en mislukking. Een van de grootste kosten in de foodservice zijn de arbeidskosten. Hoewel deze factor zeker een directe correlatie heeft met winstgevendheid, gaat training niet alleen over het verbeteren van de efficiëntie. Een goed geleid foodservicebedrijf zorgt ervoor dat zijn medewerkers goed worden opgeleid om aan de wensen van de klant te voldoen. De Nederlandse Foodservice Association (NFA) biedt een raamwerk voor foodservice-trainingen die technische en beroepsmatige aspecten omvatten. De National Certification Board for Food Service Accreditation (NCBS) heeft een vergelijkbare aanpak en biedt zowel nationaal als internationaal erkende trainingsprogramma’s.

De foodservicetraining omvat een breed scala aan onderwerpen, zoals voeding, keukenapparatuur, veiligheid, hospitality management en zakelijke vaardigheden. Voor restauranteigenaren en managers kunnen gespecialiseerde cursussen in restaurantfinanciering, menuplanning en voorraadbeheer de productiviteit helpen verbeteren en het proces stroomlijnen. Gespecialiseerde training in de voorbereiding, verpakking en opslag kan de marketingkosten verlagen, terwijl op lange termijn meer winst kan worden gerealiseerd. Innovaties in de voedingsindustrie, zoals gastronomische gerechten, sushi en koffie, kunnen bijvoorbeeld moeilijk op de markt worden gebracht voor klanten die dit soort voedingsmiddelen niet vaak consumeren.

Voor restauranthouders in de Verenigde Staten is het belangrijk ervoor te zorgen dat werknemers de juiste training krijgen om te voldoen aan de gezondheidsnormen van de overheid. In andere delen van de wereld is de voedseltraining meer plaatselijk. Als een bedrijf echter wil overleven op internationale markten, moet het zich specialiseren in de lokale cultuur en vereisten van de beoogde consumenten. Specialisatie vereist verhoogde kapitaaluitgaven, een expertise in de taal van de beoogde consumenten, evenals het vermogen om zich aan te passen aan de culturele verschillen. In het buitenland gevestigde bedrijven moeten erkennen dat ze hun eigen personeel moeten opleiden om de diensten te kunnen aanbieden die aan de behoeften van hun klanten voldoen.

Het is belangrijk om een foodservice-training te kiezen die is geaccrediteerd door een accrediterende instantie. Het Agency for International and Trans-Regional Accreditation of Foodservice (IAICFTA) en de Commission on International and Trans-Regional Accreditation of Foodservice (CITAC) zijn twee van de grootste accreditatie-instanties ter wereld. De United States Food Service Association (USFSA) en de International Culinary Federation (ICF) zijn ook uitstekende bronnen voor informatie over certificering.

Voedselservicespecialisten moeten worden uitgerust met technische basiskennis en -vaardigheden, waaronder microbiologie, voeding, anatomie, industriële hygiëne, veiligheid, sanitaire voorzieningen, professionele normen, overheidsvoorschriften, kostenbeheersingsprincipes en boekhoudprincipes. Een vierjarige opleiding is de minimumvereiste voor instapfuncties. Er zijn twee belangrijke soorten graden die professionals in de foodservice kunnen behalen: Associates-graden en Bachelor-graden. Er zijn veel banenmarkten die passen bij de onderwijsbehoeften van foodserviceprofessionals met verschillende niveaus van ervaring en kennis. Dit zijn onder meer functies in hotels, restaurants, cafetaria’s, kantineservices, afhaalactiviteiten en ziekenhuizen.